![]() |
Ard uit Purmerend reed Sluis-Boulogne-Sluis voor de tweede keer, ditmaal in een Alleweder, na nog lang getwijfeld te hebben over de Alligt Modern. Mede door de duidelijk zichtbare Alleweder, Ard's regelmatige rijstijl en niet in het minst de aanwezigheid van de route in Ard's GPS, was de Alleweder de hele dag een duidelijk richtpunt voor de deelnemers. Uitspraak: "Doe 's een stapje opzij, je staat voor m'n satelliet". |
![]() |
We hadden Dennis (Hillegom, logeerde in Goes) vooraf aangeraden om 's ochtends met de auto te komen i.p.v. per fiets met de eerste boot. Wisten wij veel dat Dennis niet alleen een snelle fiets heeft maar ook snelle benen.... De foto van een puffende Dennis op de Mont Dauphin is dan ook niet representatief. Het verhaal van Dennis staat online. Dennis was één van de weinigen die op de Mont Dauphin niet is gestopt... |
![]() |
Ed uit Tilburg had 22 juni een complete off-day. Al bij Lynck ging het helemaal mis: Ed verminderde snelheid, liet zich afzakken en stapte zelfs af in Ruminghem. Totaal onbegrijpelijk want vorig jaar was Ed binnen recordtijd weer terug in Sluis... Was de oorzaak misschien deze banaan tijdens de korte stop in Plassendale? Gelukkig was Ed's conditie een week later met een gemiddelde snelheid van 47,82 km/u tijdens de 1-uursrace op Cycle Vision weer helemaal terug... |
![]() |
Erik uit Brugge zag twee jaar geleden een driedaagse Sluis-Boulogne-Sluis al nauwelijks zitten. Een dagtocht was volgens Erik zelfs je reinste waanzin... Tegenwoordig rijdt Erik met z'n Shockproof op z'n sloffen SBS én aangezien Erik altijd wel materiaalpech heeft, waren dit jaar de grootste tandwielen aan de beurt om dienst te weigeren. Dan maar wat harder gestampt op de Mont Dauphin...
|
![]() |
Zoals hij zelf vooraf al had aangegeven, reed Guido uit Landen na een stuk met de grote groep te hebben meegereden, in z'n eigen tempo het traject doorheen de kustvlakte verder alleen op z'n zelfbouwfiets. Een redelijk tempo is voor zo'n tocht echter onontbeerlijk als je het in één dag wilt halen. Hij kreeg zijn fiets helaas niet boven de 30 km/u want hem anders wel lukte. Guido was één van de eersten die zich voor SBS aanmeldden en dat gaf de organiserende club TIJL moed...
|
![]() |
Ook Henk uit Terhofstede rijdt SBS liever alleen, zoals in 2000. De witte ongetrainde dunne beentjes en de rode Optima Baron met staartpunt bewijzen dat je met een snelle ligfiets een matige conditie toch ruimschoots kan compenseren. Een extra dik campingmatje en een handig klapstuur maken SBS zelfs tot 'n dag lui liggen.. Uitspraak: "Zonder al dat geouwehoer op de bevoorradingen ben je zeker anderhalf uur eerder terug in Sluis"...
|
![]() |
Jacques uit Wenduine weet als geen ander wat het rijden in de winderige kustvlakte inhoudt. Jacques veranderde onderweg eenmaal van fiets (Thys roeifiets naar Taifun) en meerdere malen van outfit. Jacques meldde bij z'n inschrijving: "kantje boord dus een mooie uitdaging" en leverde ongetwijfeld een sportieve prestatie die hem nog lang zal bijblijven. Jacques heeft zich wel voorgenomen een evt. volgende keer de SBS-site wat beter door te lezen...
|
![]() |
Ook Joeri uit Scherpenheuvel had zijn eigen begeleiding meegenomen. Zijn vrouw en een zwarte Snautzer volgden hem de volledige route. Deze begeleiding vond hij nodig omdat hij nog nooit zover had gefietst. Achteraf bleek hij een van de snellere deelnemers te zijn. Op de heenweg in Nieuwpoort moest hij zelfs even de volgauto depanneren. Joeri was ook heel goed op de hoogte van de route...
|
![]() |
Marc (Olsene) was eigenlijk niet van plan weer mee te doen, hij had geen zin om weer zo te 'haasten' als vorig jaar (Marc reed toen heel lang mee met een groep wedstrijdrijders)... Enige minpunt: een valpartij met de Challenge Jester in het duister in Brugge over een richel aan het begin van de Damse Vaart. Marc kende de route inmiddels en dat is natuurlijk een enorm voordeel en wij hadden er een goede gids bij... |
![]() |
Marc (Breda) had evenals vorig jaar voor comfort i.p.v. snelheid gekozen met de theoretisch langzamere M5 Streetlegal. Dat Marc hier geen last van had bleek wel bij aankomst aan Zee waar Marc als enige stiekem even in Dennis' Quest heeft mogen plaatsnemen, lang voordat de anderen gearriveerd waren. De fotograaf is erin geslaagd op de Mont Dauphin een quasi onherkenbare Marc Vervaet vast te leggen. Marc's eigen sbs-foto's staan ook online...
|
![]() |
Milan, de negentienjarige inwoner van Heemskerk mailde vooraf: "maar
vrees dat mijn conditie dusdanig onder de winter heeft geleden dat ik het misschien wel niet aan durf" Let dus vooral op de foto: de zware Optima Condor met bepakking, de pedalen zonder spd, de veterloze soldatenkistjes en de handjes ontspannen op het stuur rustend tijdens de beklimming van de Mont Dauphin...
|
![]() |
Patrick uit Lembeke kan met recht de pechvogel van SBS 2002 genoemd worden. Voor Nieuwpoort had hij een schuiver gemaakt. Een kat die net onder de Quest doorschoot kwam op zijn Baron waardoor hij ten val kwam. In Bergues pieste er ook nog een hond tegen zijn achterwiel. En 's avonds kwamen Erik en Marc in Nieuwpoort bij de bakker met de melding dat Patrick's reserve binnenband óók al stuk was...
|
![]() |
Patrick uit Vuren had tijdens Brabantwerpen van SBS gehoord en had tijdens Pinksteren in drie dagen de route tussen Sluis en Boulogne verkend. Patrick had nogal wat bandenpech, maar kende de route goed en reed op zeer afwisselende plaatsen in het peloton. Groot was ook de verbazing bij iedereen toen Patrick de tailbag van z'n m5 Lowracer ledigde en wat dáár allemaal uitkwam...
|
![]() |
Robert uit Schuddebeurs bij Zierikzee reed onopvallend, schijnbaar moeiteloos SBS uit, ondanks dat hij belachelijk weinig kilometers in de benen had en dus eigenlijk niet aan de formele regels voldeed. Hij bleef immer vrolijk en werd niet door pech getroffen.
Intussen heeft hij de smaak te pakken: in 2003 staan Parijs-Brest-Parijs (1218 km in 90 uur) en andere toertochten op z'n programma... ...
|
![]() |
Rob uit Zoutelande was met TIJL meegeweest op de verkenning in de Boulonnais en wist wat 'm te wachten stond. Rob reed op een M5 Shockproof, steeds met zijn medeZILTer Robert Lammers. We hadden al gezien dat Rob een echte diesel is. Rob Stricker is het perfecte voorbeeld dat een 50-jarige nog best meekan met het jonge volk ...
|
![]() |
Siward uit Amsterdam zocht ook dit jaar weer het gezelschap van Ard. Dit keer was Siward meer als een ligfietser uitgerust. Met zijn eigen Shockproof, met klikpedalen, interesse en wieleruitrusting reed hij ook dit jaar de tocht probleemloos uit. Siward deed vorig jaar nl. ook al op indrukwekkende wijze mee en reed nu op een M5 Shockproof bijna onopvallend mee.
|
![]() |
Wim uit Genk had een platte band bij Le Wast. Het achterwiel van zijn Flevoracer was uitgerust met een enorm stugge Michelin Slick. Zijn bandenlichters braken bijna af. Tijd dus om de bandenkecht uit de volgwagen te proberen. In Wimereux bleek ook zijn inperstrapas verschoven te zijn na het aflopen van zijn ketting. Gelukkig was er gereedschap en materiaal genoeg mee om ook dit euvel op te lossen. Wat vooral opviel aan Wim, is dat hij met die flevoracer even stabiel als een andere fiets reed. Hij doet 't blijkbaar al wat langer... |